PROFIL JABATAN PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN
PIAGAM PELANGGAN TAHUN 2020
Bil |
Bahagian/Unit |
Jan |
Feb |
Mac |
April |
Mei |
Jun |
Julai |
Ogos |
Sept |
Okt |
Nov |
Dec |
Keseluruhan |
1 |
Unit Pendaftaran
|
96% |
99% |
99% |
- |
98% |
98% |
98% |
98% |
98% |
98% |
98% |
98% |
98% |
2 |
Unit Penguatkuasaan
|
100% |
100% |
80% |
- |
90% |
93% |
95% |
100% |
95% |
100% |
100% |
95% |
95% |
3 |
Unit Hasil |
100% |
100% |
100% |
- |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
4 |
Unit Pembangunan Fizikal
|
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
5 |
Unit Pembangunan Masyarakat |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
6 |
Unit Pembangunan Tanah |
100% |
100% |
- |
- |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
7 |
Unit Pelupusan Tanah |
100% |
100% |
- |
- |
89% |
85% |
83% |
86% |
88% |
90% |
92% |
92% |
90.5% |
8 |
Bahagian Khidmat Pengurusan |
50% |
55.55% |
60% |
100% |
60% |
100% |
100% |
83.33% |
83.33% |
100% |
100% |
100% |
82.68% |
|
PIAGAM PELANGGAN :
UNIT PENDAFTARAN
1.
|
Pendaftaran Dokumen Urusniaga yang lengkap dan sempurna dalam tempoh 3 hari bekerja dari tarikh terima
|
2.
|
Pendaftaran Dokumen Bukan Urusniaga yang lengkap dan sempurna dalam tempoh 3 hari bekerja dari tarikh terima
|
3.
|
3.1 Pendaftaran Catatan (Noting) berkaitan permohonan urusan Tanah dalam tempoh 3 hari bekerja
|
3.2 Pendaftaran Catatan (Noting) berkaitan kelulusan urusan Tanah dalam tempoh 3 hari bekerja
|
4.
|
Permohonan Perintah Jual sehingga Siasatan Pertama dalam tempoh 3 bulan
|
5.
|
Pendaftaran Pindahmilik Tanah (14A) yang lengkap dan sempurna dalam tempoh (1) hari bekerja dari tarikh terima
|
6.
|
Permohonan Carian Kegunaan Rasmi (Carian Persendirian / Rasmi)
i.3 hari - < 10 hakmilik
ii.7 hari - > 10 hakmilik
|
UNIT PENGUATKUASAAN
1
|
Menyelesaikan setiap urusan mengenai siasatan, laporan dan lain-lain urusan tanah dalam tempoh 7 hari bekerja daripada tarikh penerimaan fail ( tertakluk pada jumlah lot)
|
2
|
Menyelesaikan tindakan untuk catatan ( charting ) dan penyelesaian pelan hak milik sementara dalam tempoh masa 3 hari bekerja daripada tarikh penerimaan fail.
|
3
|
Menyediakan pelan untuk jualan kepada orang ramai dalam tempoh masa tidak melebihi 3 hari bekerja daripada tarikh pembelian.
|
UNIT PENGUATKUASAAN & TEKNIKAL
1
|
Memproses Permit Bahan Batuan Untuk Pertimbangan YAB Ketua Menteri (Sehingga Kertas Pertimbangan Diangkat ke Urusetia)
|
2
|
Memproses Permit Bahan Batuan Untuk Pertimbangan Pengarah Tanah dan Galian
|
3
|
Memproses Permit Bahan Batuan (Tanah Merah) Untuk Pertimbangan Pentadbir Tanah Jasin
|
4
|
Memproses Permit Menggunakan Tanah Pertanian Untuk Lain-lain kegunaan
|
5
|
Penyediaan Laporan Tanah Untuk Tindakan Notis Peringatan /Notis 6A/Notis 8A
|
6
|
Penyediaan Kertas Siasatan (IP) Bagi Kesalahan Seksyen 426 Kanun Tanah Negara 1965 Untuk Makluman / Arahan Ketua Pendakwaraya
|
7
|
Tindakan Siasatan Aduan Awam
|
UNIT HASIL
1.
|
Memastikan juruwang di kaunter menerima bayaran dan cetakan urusan cukai tanah dalam masa 5 minit bagi setiap transaksi tanpa sebarang pindaan pada bil
|
2.
|
Penerimaan cek-cek syarikat / agensi untuk pembayaran cukai tanah dalam tempoh 7 hari.
|
3.
|
Memproses permohonan rayuan cukai setelah dokumen yang diterima lengkap seterusnya penyediaan risalat untuk diangkat ke Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) dalam tempoh 21 hari bekerja sebelum diserahkan kepada Unit MMKN, PTG
|
UNIT PEMBANGUNAN FIZIKAL
1.
|
Menguruskan Perolehan Pembelian Terus
|
2.
|
Menguruskan Perolehan Kerja Bagi projek Bernilai RM20,000.00 hingga RM200,000.00
|
3.
|
Mengeluarkan Pesanan Tempatan / Inden kerja
|
4.
|
Pengesahan Untuk Bayaran Projek Yang Telah Siap
|
UNIT PEMBANGUNAN MASYARAKAT
1.
|
Mengeluarkan Pesanan Tempatan / Inden Kerja Di Bawah Peruntukan Khidmat Masyarakat
|
2.
|
Memproses Baucar Bayaran Bagi Tuntutan Lengkap Peruntukan Khidmat Masyarakat Melalui Pesanan Tempatan
|
3.
|
Memproses Baucar Bayaran bagi Tuntutan Lengkap Peruntukan Khidmat Masyarakat Tanpa Pesanan tempatan
|
4.
|
Memproses Bayaran Elaun Pengerusi, Timbalan Pengerusi Dan Setiausaha JPKK Pada Atau Sebelum 10 Hb Setiap Bulan
|
UNIT PEMBANGUNAN TANAH
1
|
Serah Beri milik Semula (SBMS)
- 12 bulan sehingga diangkat ke PTG
|
2
|
Pecah Sempadan Tukar Syarat Serentak - 8 bulan sehingga diangkat ke PTG
|
3
|
Pecah Sempadan
- 6 bulan sehingga diangkat ke PTG
|
4
|
Pecah Bahagian
- 6 bulan sehingga diangkat ke PTG
|
5
|
Penyatuan Tanah
-6 bulan sehingga diangkat ke PTG
|
6
|
Tukar Syarat Lain Kategori
- 4 bulan sehingga diangkat ke PTG
|
7
|
Tukar Syarat Sama Kategori
- 8 bulan sehingga diangkat ke PTG
|
8
|
Serah Sebahagian / Semua Tanah
- 3 bulan sehingga kelulusan PTD
|
9
|
Hak Lalu Lalang
- 6 bulan sehingga kelulusan PTD
|
UNIT PELUPUSAN TANAH
1
|
Permohonan Tanah Kerajaan
(PTK)- 3 bulan sehingga ke PTG
|
2
|
Lesen Pendudukan Sementara
- 3 bulan sehingga ke PTG
|
3
|
Permohonan Rizab
- 3 bulan bulan sehingga ke PTG
|
4
|
Permohonan Lanjut Tempoh Pajakan
- 3 bulan sehingga ke PTG
|
5
|
Pengambilan Tanah 3(1)(a)
- 6 bulan bulan sehingga ke PTG
|
6
|
Pengambilan Tanah 3(1)(b)/(c)
- 14 bulan bulan sehingga ke UPEN
|
7
|
Tanah Adat Melaka (MCL)
- 3 bulan bulan sehingga pengeluaran Notis 5A
|
8
|
Kebenaran Pindahmilik / Mencagar / Memajak -- 1 bulan sehingga ke PTG
|
BAHAGIAN KHIDMAT PENGURUSAN
1.
|
Memastikan penyediaan baucer bayaran, pesanan kerja dan bil-bil tuntutan dalam tempoh empat belas hari (14) bekerja.
|
2.
|
Mengendalikan Urusan Pengaduan Awam (Kes Mudah)
|
3.
|
Mengendalikan Urusan Pengaduan Awam (Kes Sederhana)
|
4.
|
Mengendalikan Urusan Pengaduan Awam (Kes Kompleks)
|
|
Tarikh Akhir Kemaskini :: 19-01-2021 :: 10:14 AM