PERKHIDMATAN

SENARAI PERKHIDMATAN JABATAN

BAHAGIAN PENGURUSAN TANAH 

Unit Pembangunan Tanah dan Pelupusan 

  • Menguruskan Permohonan Pecah Sempadan.
  • Menguruskan Permohonan Pecah Sempadan dan Tukar Syarat Tanah.
  • Menguruskan Permohonan Pecah Sempadan dan dan Tukar Syarat Melalui Serahan dan Berimilik Semula 12D.
  • Menguruskan Ulasan Pelan Bangunan Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah.
  • Menguruskan Permohonan Penyerahan Balik Tanah Sebahagian Sahaja ( Sek.200 KTN 1965).
  • Menguruskan Permohonan Hak Lalu Lalang.
  • Menjalankan Tugas Sebagai Majistret Kelas II Mentadbir Urusan di bawah Kuasa Mengikut Criminal Procedure Code
  • Menguruskan Permohonan Lesen Pendudukan Sementara (LPS).
  • Menguruskan Permohonan Tanah Kerajaan (Individu).
  • Menyediakan Permohonan Tanah Kerajaan (Agensi dan Syarikat).
  • Menguruskan Proses Tindakan Kerja Permohonan Tanah Kerajaan Individu/Syarikat/Pajakan Luput.

Unit Pendaftaran 

  • Menguruskan Permohonan Pembahagian Harta Pusaka Kecil.
  • Menguruskan Permohonan Taksiran Pindahmilik.
  • Menguruskan Permohonan Pembatalan Setem Hasil.
  • Menguruskan Permohonan Perintah Jual.
  • Menguruskan Pendaftaran Perintah Pusaka Kecil.
  • Menguruskan Permohonan Hakmilik Pendua/Hilang/Rosak.
  • Menguruskan Perubahan Data Hakmilik.
  • Menguruskan Proses Pusaka Kecil.
  • Menguruskan Perserahan Suratcara Pendaftaran di Kaunter.
  • Menyediakan Pendaftaran Dokumen Suratcara.
  • Menguruskan Urusan Bayaran dan Kewangan Pendaftaran.
  • Menguruskan Perserahan Suratcara Pendaftaran di Kaunter.
  • Menguruskan Pendaftaran Dokumen Suratcara.
  • Menguruskan Bayaran dan Kewangan Pendaftaran.

Unit Hasil / Penguatkuasa

  • Menguruskan Bayaran Cukai Tanah.
  • Menguruskan Penerimaan Wang Tunai, Cek Bank dan Kad Kredit.
  • Menguruskan Penyediaan Slip Bank dan Penyata Pemungut.
  • Menguruskan Penyediaan Penyata Kutipan Harian.
  • Menguruskan Pengeluaran Surat Peringatan.
  • Menguruskan Bil-Bil Cukai Yang Dibayar Melalui Pos dan Cek.
  • Menguruskan Kemasukan Data Penyata Pemungut Dalam Sistem SPEKS.
  • Menguruskan Kutipan Cukai Tanah.
  • Menyediakan Penyediaan Akaun Hasil.
  • Menguruskan Penyediaan Laporan Penyesuaian Harian, Mingguan dan Bulanan.
  • Menguruskan Penyediaan Kemasukan Data Penyata Pemungut ke Dalam SPEKS.
  • Menguruskan  Penyediaan Penyata Penyesuaian Bulanan Hasil.
  • Menguruskan Penyediaan Laporan Kira-Kira Tunai Untuk Unit Audit.
  • Menguruskan Penyediaan Baucar Jurnal.
  • Menguruskan Kutipan Luar Pejabat.
  • Menguruskan Kemasukan Kutipan Hasil ke Bank.
  • Menguruskan Penyediaan Anggaran Hasil Tahunan.
  • Menguruskan Tugas Diberimilik, Pecah Sempadan dan Tukar SyaratTanaman.
  • Menguruskan Penyeliaan Penghantaran Notis 6A, 8A dan Surat Peringatan.
  • Menguruskan Penyediaan Kertas-Kertas Pertimbangan Kes-Kes Rayuan Cukai Tanah ke MMKN.
  • Menguruskan Penyeluaran Borang 6A.
  • Menguruskan Pengeluaran Borang 8A.
  • Menguruskan Pengeluaran Surat Peringatan.
  • Menguruskan Kemasukan Resit Bayaran KEW.38.
  • Menguruskan Penerimaan dan Penghantaran Notis – Notis.
  • Menguruskan Pengrekodan Bil Bayaran Deposit.

 

BAHAGIAN PEMBANGUNAN DAERAH 

Unit Pembangunan Masyarakat / Fizikal 

  • Menguruskan Aktiviti Penyediaan dan Perancangan Projek.
  • Menguruskan Aktiviti Perlaksanaan dan Perancangan Projek-projek Kecil Pejabat Daerah (Bawah RM 10,000.00)
  • Menguruskan Aktiviti Perlaksanaan Projek-projek Kecil (Sebutharga).
  • Menguruskan Aktiviti Perlaksanaan Projek-projek Kecil (Bekalan/Penyediaan Pesanan Pembelian Tempatan).
  • Menguruskan Aktiviti Projek Pejabat Daerah (Tahunan).
  • Menguruskan Aktiviti Projek Pejabat Daerah (Bulanan).
  • Menjadi Urusetia Mesyuarat Jawatankuasa Daerah.
  • Menguruskan Pembayaran Elaun JKKK.
  • Menguruskan Aktiviti Pengumpulan Maklumat Untuk Profil Daerah.
  • Menguruskan Aktiviti Penyampaian Maklumat dan Dasar-dasar Kerajaan.

 

BAHAGIAN KHIDMAT PENGURUSAN 

  • Menguruskan Pengesahan Jawatan /Perlanjutan/Kemasukan Pencen.
  • Menguruskan Proses Kelulusan Tanggung Kerja.
  • Menguruskan Proses Persediaan Kertas Pencen.
  • Menguruskan Prestasi Tahunan.
  • Menguruskan Permohonan Cuti.
  • Menguruskan Proses Permohonan Gantian Cuti Rehat.
  • Menguruskan Kad Perakam Waktu.
  • Menguruskan Majlis-Majlis Rasmi Pegawai Daerah.
  • Menguruskan Penyelenggaraan Stor Jabatan.
  • Menguruskan Pembayaran Gaji.
  • Menyediakan Anggaran Belanjawan Tahunan.
  • Menguruskan Pembayaran Pelbagai.
  • Menguruskan Pelantikan dan Persaraan Sidang.
  • Menguruskan Pembayaran Elaun Sidang dan Tok Batin
  • Menguruskan Lesen Minuman Keras.
  • Menguruskan Permohonan Menduduki Rumah Kerajaan.
  • Menguruskan Daftar Pemilih. Pilihanraya/Pilihanraya Kecil.
  • Menguruskan Semakan Daftar Pemilihan.
  • Menguruskan Bancian Penduduk.  

BAHAGIAN PERUNDANGAN 

  • Membuat semakan / pindaan perundangan – KTN, Enakmen Rizab Melayu, Melaka Land Rules, Akta Hakmilik Strata.
  • Memberi pandangan perundangan – KTN, Akta Pengambilan Tanah,Enakmen Rizab Melayu, Akta Hakmilik Strata, Power of Attorney Act,  Probat and Administration Act, Companies Act, Rules of The High Court.
  • Menyelesaikan masalah yang dibangkitkan oleh: Pejabat Tanah daerah, Jabatan-jabatan lain, bahagian dalaman PTG (Pendaftaran,Pembangunan, Pengambilan Balik Tanah, Penguatkuasaan), Orang awam.
  • Menyediakan maklumbalas kepada Penasihat Undang-undang Negeri – Penipuan hakmilik, Pengambilan tanah / bantahan, Pendaftaran urusan,Pencerobohan tanah kerajaan, Curi bahan batuan, Strata dan lain-lain.

Sumber Rujukan:  MS 1SO 9001:2008

PERKHIDMATAN    SENARAI PERKHIDMATAN JABATAN   KADAR BAYARAN URUSAN TANAH     APLIKASI ONLINE      LELONGAN AWAM     BILANGAN TRANSAKSI ONLINE     SEBUTHARGA     JAWATAN KOSONG     DATASET 

Tarikh Akhir Kemaskini :: 10-02-2017 :: 05:14 PM