...

Soalan Lazim

Umum
1. Dimanakah lokasi Pejabat Daerah dan Tanah Jasin?
Pejabat Daerah dan Tanah Jasin terletak di https://maps.app.goo.gl/wQPqjo9ae6umLaAm9
2. Bilakah Waktu Operasi Pejabat Daerah dan Tanah Jasin?

Pejabat Daerah dan Tanah Jasin beroperasi bermula jam 8.00 pagi hingga jam 4.30 petang.
 

3. Apakah fungsi utama organisasi ini?

Jabatan ini bertanggungjawab sebagai pentadbir dan perancang kepada Pembangunan Daerah secara menyeluruh dan bertindak selaku agensi pemungut hasil/cukai Kerajaan Negeri.

4. Dimanakah saya boleh dapatkan maklumat lanjut berkaitan tawaran sebut harga bekalan dan perkhidmatan di Pejabat Daerah Dan Tanah Jasin?
Setiap pembekal yang berdaftar terus di laman STOM Negeri Melaka akan mendapat notifikasi dan boleh mendapatkan maklumat lanjut kepada setiap tawaran sebut harga bekalan dan perkhidmatan di Pejabat Daerah dan Tanah Jasin.
5. Bagaimanakan aduan awam boleh disalurkan?

Aduan awam boleh diajukan terus melalu pautan ini https://melaka.spab.gov.my/eApps/sdmscasepool/SdmsCasePool/add.do

6. Bagaimanakah cara untuk saya menghantar maklum balas/aduan/cadangan perkhidmatan PDTJ?

Maklumbalas boleh dilihat melalui laman Web PDTJ di Menu Hubungi Kami > Maklum Balas atau fax kepada PDTJ ke 06-5293396 atau email kepada kami di alamat email: [email protected] dan melalui media sosial iaitu facebook jabatan (https://www.facebook.com/PDTJasin)

Manakala aduan pula boleh dilayari di Portal SISPAA (Sistem Pengurusan Aduan)

7. Berapa lamakah aduan dapat diselesaikan?
Siasatan akan terus dijalankan sebaik sahaja aduan diterima, dan maklumbalas aduan akan diberikan dalam masa 7 hari dari tarikh aduan diterima.
8. Bagaimana cara untuk menghubungi Web Rasmi Pejabat Daerah dan Tanah Jasin?

Anda boleh menghubungi talian:

Tel: 06-333 3333

Faks: 06-5293396

Emel: [email protected]

Facebook: https:///www.facebook.com/PDTJasin

9. Segala urusan pertanyaan hakmilik tanah?
Sila hubungi Unit Pendaftaran Pejabat Daerah dan Tanah Jasin di talian 06-3333333 Samb 2012/2019.
Pengurusan Tanah
11. Bolehkah permohonan serahbalik berimilik semula di bawah Seksyen 204DD Kanun Tanah Negara 1965 dibuat sekiranya gadaian ke atas tanah tersebut masih berkuatkuasa?
Boleh. Berdasarkan pindaan 2001 Kanun Tanah Negara 1965, permohonan di bawah sekysen tersebut boleh diproses walaupun tanah tersebut mempunyai gadaian dengan syarat pemohon memperolehi kebenaran bertulis daripada pemegang gadaian dan gadaian tersebut akan dibawa ke dalam hakmilik-hakmilik baru yang akan dikeluarkan..
10. Kenapa setiap urusan tanah seperti pindahmilik atau pajakan atau gadaian perlu didaftarkan
Ini adalah kerana di bawah Kanun Tanah Negara 1965, setiap instrument yang melibatkan urusniaga perlu didaftarkan sebelum ianya diiktirafkan berkuatkuasa. 
12. Apakah dokumen yang diperlukan untuk urusan pindahmilik tanah?
  1. Borang 14A yang ditulis dengan menggunakan pen dakwat basah hitam sahaja.
  2. Geran Asal
  3. Salinan Kad Pengenalan
  4. Salinan Surat Beranak penerima bagi tanah MCL atau tanah untuk orang melayu
13. Apakah beza pecah sempadan dengan pecah bahagian?

Pecah Sempadan - Tanah yang dipegang dibawah hakmilik tetap atau sementara sambungan dari hakmilik tetap di pecah kepada 2 atau lebih bahagian supaya tiap-tiap satunya dipegang di bawah hakmilik yang berasingan oleh tuanpunya yang sama atau tuan-tuan punya bersama yang sama.


Pecah Bahagian - Tanah yang dipegang di bawah hakmilik tetap atau di bawah hakmilik sementara sambungan dari hakmilik tetap yang dipegang oleh 2 orang atau lebih sebagai tuan punya bersama adalah dipecahbahagiankan supaya tertakluk pada tiap-tiap seorang daripada mereka itu di bawah satu hakmilik yang berasingan.

15. Apakah yang dimaksudkan dengan Salinan Diakui sah atau CTC?
Pengeluaran salinan sah bagi dokumen Suratcara Urusniaga, Bukan Urusniaga, Hakmilik dan pelan DHDE yang diperakui dengan ditandatangani dan disahkan oleh pendaftar
14. Perlukah bahagian penyaksian disempurnakan sekiranya cop mohor diturunkan?
Ruang penyaksian tidak perlu dilengkapkan sekiranya terdapat cop mohor syarikat pada borang suratcara.
16. Pengeluaran Lesen Pendudukan Sementara adalah salah satu daripada cara-cara kerajaan melupuskan tanah. LPS hanya boleh dikeluarkan ke atas tanah-tanah berikut:-

a) Tanah Kerajaan
b) Tanah lombong yang tidak lagi digunakan bagi maksud perlombongan
c) Tanah rizab yang tidak digunakan bagi maksud ianya dirizabkan


Peruntukan-peruntukan yang berkaitan ialah Seksyen 65 / 69 KTN

18. Apakah prosedur ukur semula tanah milik?
Pemohon harus melantik juruukur berlesen sendiri. Jika ingin menggunakan khidmat JUPEM, Negeri Melaka, pemilik perlu membuat permohonan rasmi kepada JUPEM Negeri Melaka.
17. Bolehkah perubahan dibuat pada borang suratcara?

Perubahan boleh dibuat pada borang suratcara dengan syarat semua perubahan perlu ditandatangan ringkas oleh pihak yang membuat penyaksian pada borang suratcara tersebut.

19. Siapakah yang boleh atau layak untuk membuat permohonan pemotongan kaveat?
Hanya pemilik atau pihak yang berkepentingan yang berdaftar sahaja boleh membuat permohonan untuk pemotongan kaveat.
20. Bagaimanakah cara untuk menentukan lokasi tanah?
Pemilik tanah perlu melantik Juruukur Berlesen bagi menunjukkan lokasi sesebuah lot tanah.
22. Bolehkah Penyaksian dibuat oleh peguambela atau peguamcara bagi Tanah Adat Melaka (MCL)?
Penyaksian bagi hakmilik Tanah Adat Melaka hanya boleh disempurnakan oleh Pentadbir Tanah Daerah sahaja.
21. Dokumen apakah yang perlu dibawa semasa urusan pendaftaran Pindah Milik Tanah 14A?

Pemohon perlu membawa dokumen-dokumen seperti berikut:
1. Borang pindahmilik Tanah 14A yang telah dibayar Cukai Setem.
2. Hakmilik asal yang berkenaan.
3. Resit Cukai Tanah tahun semasa.
4. Salinan Surat Beranak Penerima bagi Tanah MCL
5. Salinan Kad Pengenalan Penerima dan pemberi 
6. Surat Kebenaran daripada Pihak Berkuasa Negeri sekiranya hakmilik mempunyai sekatan

23. Bagaimanakah hendak mewakafkan tanah?

Tuan Tanah hendaklah memenuhkan borang seperti berikut:

(i)  Borang 12A (Menyerahkan Semua Bahagian Tanah)
(ii) Borang 12B (Menyerahkan Sebahagian Tanah)

24. Bolehkah Borang Suratcara diisi dengan menggunakan dakwat pen biasa?
Borang Suratcara hanya boleh dilengkapkan dengan menggunakan dakwat kekal berwarna hitam atau biru hitam selaras dengan peruntukan Jadual Kesepuluh Kanun Tanah Negara.
25. Bolehkah Borang Suratcara diisi dengan menggunakan pen dakwat biru atau pen mata bulat?
Borang Suratcara hanya boleh dilengkapkan dengan menggunakan dakwat kekal berwarna hitam atau biru hitam selaras dengan peruntukan Jadual Kesepuluh Kanun Tanah Negara.
26. Bolehkah Pejabat Tanah menerima Perserahan tidak lengkap?
Perserahan yang tidak lengkap boleh diterima, namun pendaftaran hanya boleh disempurnakan setelah dokumen yang diperlukan/dikuiri telah diterima oleh Pejabat Tanah dalam tempoh 14 hari.
28. Bagaimanakah cara permohonan pemotongan Kaveat dibuat?
Permohonan pemotongan kaveat boleh dipohon kepada Pentadbir Tanah melalui Seksyen 326 Kanun Tanah Negara dengan menggunakan Borang 19H atau melalui Perintah Mahkamah berdasarkan Seksyen 327 KTN.
27. Bolehkah perubahan dibuat pada borang suratcara?
Perubahan boleh dibuat pada borang suratcara dengan syarat semua perubahan perlu ditandatangan ringkas oleh pihak yang membuat penyaksian pada borang suratcara tersebut.
29. Apakah yang dimaksudkan dengan Kaveat Persendirian dan bagaimana cara-cara untuk mengisi Borang Kaveat Persendirian (Borang 19B)?
Maksud Kaveat ialah larangan terhadap urusniaga (Restraint On Dealing) dan ia dimasukkan untuk menjaga kepentingan orang yang ada kepentingan terhadap tanah atau kepentingan itu.  Kaveat merupakan satu alat pengurusan yang mudah dan murah yang disediakan oleh Kanun Tanah Negara (KTN) untuk melindungi kepentingan tertentu.
 
Permohonan Kaveat Persendirian hendaklah dibuat dengan menggunakan Borang 19B dan diisi dengan lengkap dan diakusaksi dan menyatakan ciri-ciri tuntutan samada kaveat yang hendak dimasukkan itu mengikut tanah atau kepentingan Seksyen 323 (2). Bayaran sebagaimana yang ditetapkan dan surat Akuan Sumpah hendaklah disertakan bersama.
30. Siapakah yang boleh atau layak untuk membuat permohonan pemotongan kaveat?
Hanya pemilik atau pihak yang berkepentingan yang berdaftar sahaja boleh membuat permohonan untuk pemotongan kaveat.
31. Perlukah bahagian penyaksian disempurnakan sekiranya cop mohor diturunkan?
Ruang penyaksian tidak perlu dilengkapkan sekiranya terdapat cop mohor syarikat pada borang suratcara.
32. Apakah yang perlu dilakukan apabila hakmilik asal hilang?

Pihak yang berkepentingan perlulah:

  • Mengambil borang permohonan hakmilk hilang di pejabat tanah.
  • Surat Akuan Sumpah mengenai kehilangan hakmilik berkenaan (dibuat oleh tuanpunya tanah atau mana-mana orang atau badan yang menuntut melalui tuan punya tanah). Di dalam Surat Akuan Sumpah perlulah disebut butir-butir hakmilik tanah yang hilang iaitu mukim, jenis dan nombor hakmilik serta nombor Lot/PT.

Pemohon hendaklah mengemukakan dokumen yang diperlukan berdasarkan checklist yang disediakan berserta bayaran RM240.00 bagi hakmilik kekal dan RM40.00 bagi hakmilik sementara.

33. Bagaimanakah cara-cara untuk mengisi Borang 14A (Borang Pindahmilik)?
Setiap urusniaga dikehendaki menggunakan borang yang telah ditetapkan, disamping cara-cara pengisian yang tertentu. Semasa pengisian borang, peruntukan-peruntukan yang terdapat di bawah Seksyen 43 dan Jadual 10 KTN hendaklah dipatuhi. Suratcara yang telah siap diisi hendaklah ditandatangani oleh pemilik tanah atau orang berkaitan itu sendiri dan bagi kes-kes yang melibatkan syarikat dan perbadanan, suratcara hendaklah ditandatangani oleh pegawai yang diberi kuasa di bawah perlembagaan atau undang-undang perbadanan atau syarikat yang berkaitan untuk berbuat demikian.
 

Semua suratcara yang dilaksanakan oleh orang perseorangan hendaklah diakusaksikan (attested) oleh pegawai-pegawai yang tercatit di dalam Jadual Ke 5, KTN dan bagi kes syarikat dan perbadanan, sebagaimana yang diperuntukan di dalam undang-undang masing-masing.
 
Semua suratcara yang telah disempurnakan hendaklah disetemkan secukupnya mengikut Akta Setem 1949 dan diserahkan ke Pejabat Tanah yang berkenaan untuk didaftarkan.  Selain daripada itu, dokumen-dokumen iringan perlu disertakan dan bayaran-bayaran 'fees' yang ditetapkan perlu dijelaskan.

34. Bolehkah permohonan Pecah Bahagi Bangunan dibuat walaupun Hakmilik Tanah masih berstatus Hakmilik Sementara (QT)?
Pindaan 2013 memperuntukkan permohonan pecah bahagi bangunan hanya boleh dibuat setelah hakmilik tetap (FT) diperolehi.
Hasil
36. Di manakah saya boleh dapatkan Bil Cukai Tanah jika saya tidak menerimanya?
Pemilik tanah berdaftar boleh mendapatkan  bil cukai tanah di mana-mana Pejabat Daerah dan Tanah di Negeri Melaka dan juga Pejabat Tanah dan Galian Melaka ataupun secara atas talian melalui whatapps helpline cukai tanah Negeri Melaka 010-3078262 ataupun secara e-bil di laman web rasmi atau facebook Pejabat Daerah Tanah serta Pejabat Tanah dan Galian Melaka
35. Siapakah yang perlu menjelaskan cukai tanah?
Merujuk kepada Seksyen 95 Kanun Tanah Negara 1995, setiap pemilik tanah berdaftar ATAU wakil bagi pihaknya bertanggungjawab untuk menjelaskan cukai tanah tahunan.
37. Bolehkah segala urusan Pendaftaran dibayar dengan menggunakan cek?
Bayaran boleh dibuat melalui cek.
38. Apakah itu Cukai Tanah?

Cukai  Tanah mengikut Seksyen 5 Kanun Tanah Negara 1965 ditakrifkan sebagai:

i)  Apa-apa jumlah wang tahunan yang kena dibayar kepada Pihak Berkuasa Negeri sebagai Cukai Sewa.
ii) Apa-apa pembayaran tahunan lain terhutang kepada Pihak Berkuasa Negeri yang menurut mana-mana undang-undang bertulis, hendaklah dipungut seolah-olah ia adalah cukai sewa atau hasil tanah.

39. Bolehkah urusniaga dilaksanakan sekiranya cukai tanah bagi tahun semasa belum dijelaskan?
Cukai tanah bagi tahun semasa perlu dijelaskan sebelum urusniaga boleh dilaksanakan.
40. Di manakah saya boleh membayar cukai tanah?

Cukai tanah boleh dibayar di semua kaunter Pejabat Daerah dan Tanah di Negeri Melaka dan Pejabat Tanah dan Galian Melaka serta secara atas talian melalui aplikasi JOMPAY dan MelakaPay

41. Apakah tindakan apabila Cukai tertunggak?

Seksyen 98 (2) Kanun Tanah Negara
Apabila cukai tanah menjadi tunggakan, Pentadbir Tanah Daerah akan mengeluarkan borang 6A kepada tuanpunya tanah dan orang/badan yang ada kepentingan di atas tanah itu.

Seksyen 97 (2) Kanun Tanah Negara
Bayaran yang dituntut dalam borang 6A hendaklah dijelaskan sepenuhnya dalam tempoh 3 bulan. Bayaran ini termasuk bayaran notis mengikut sama ada bagi tiap-tiap lot atau tiap-tiap notis sepertimana yang ditetapkan dalam kaedah-kaedah negeri.

Seksyen 100 Kanun Tanah Negara
Jika selepas tamat tempoh 3 bulan bayaran yang dituntut tidak juga dijelaskan, Pentadbir Tanah Daerah hendaklah membuat satu perintah bagi mengistiharkan tanah itu dilucuthak dan menjadi milik Pihak Berkuasa Negeri.

Seksyen 130 (1) Kanun Tanah Negara
Pengistiharan Perlucuthakan dibuat dengan mewartakan borang 8A di dalam warta Kerajaan Negeri. Perlucuthakan tanah berkuatkuasa daripada tarikh tersiarnya borang Notis 8A.

42. Implikasi jika gagal menjelaskan cukai tanah?
Di bawah Seksyen 100 Kanun Tanah Negara tanah anda akan DIRAMPAS.
43. Bilakah anda sepatutnya menjelaskan cukai tanah?
Mulai 1 Januari sehingga 31 Mei setiap tahun. Selepas daripada tarikh tersebut, denda lewat akan dikenakan.
44. Mengapa anda perlu membayar cukai tanah sedangkan saya sudah membayar cukai taksiran?
Pengenaan cukai tanah adalah selaras dengan peruntukan Undang-undang Malaysia iaitu Kanun Tanah Negara 1965 yang menyebut bahawa cukai sewa adalah yang kena dibayar mengenai mana-mana tanah berimilik hendaklah merupakan satu hutang yang terhutang kepada Pihak Berkuasa Negeri. Pengenaan cukai tafsiran pula adalah selaras dengan peruntukan Akta Tempatan 1976 (Akta 171) di bawah Seksyen 127 yang membolehkan Majlis/PBT mengenakan cukai taksiran atau cukai am ke atas pegangan-pegangan yang terdapat di dalam kawasan pentadbiran majlis.
45. Bolehkah bayaran cukai tanah dibuat di daerah-daerah lain?
Ya. Bayaran cukai tanah boleh dibayar dimana-mana kaunter hasil Pejabat Daerah dan Tanah di dalam negeri Melaka.
46. Mengapa Pemilik Tanah tidak menerima bil cukai tanah?
Kami tidak lagi menghantar cetakan bil cukai tanah atau petak kepada pemilik tanah lagi. Semuanya kini lebih mudah dan dihujung jari anda. Pastikan anda semak awal, bayar awal untuk menikmati  urusan yang lebih lancar. Sila layari laman web kami di http://etanah.melaka.gov.my/portal/semakan_akaun untuk semakan dan pembayaran.
47. Bolehkah urusniaga dilaksanakan sekiranya cukai tanah bagi tahun semasa belum dijelaskan?
Cukai tanah  bagi tahun semasa perlu dijelaskan sebelum urusniaga boleh dilaksanakan.
Pembangunan Fizikal
48. Bagaimanakah cara untuk membuat Permohonan Lampu Jalan Kampung (LJK)?

Lampu Jalan Kampung adalah di bawah bidang kuasa dan peruntukan Kementerian Kemajuan Desa dan Wilayah (KKDW). Walaubagaimanapun, permohonan secara bersurat boleh dihantar ke Pejabat Daerah dan Tanah Jasin untuk diselaraskan dan dipanjangkan ke KKDW.

49. Bagaimanakah Syarikat / Kontraktor ingin menyertai sebutharga yang ditawarkan oleh Pejabat Daerah dan Tanah Jasin?

Pejabat Daerah dan Tanah Jasin menggunakan sepenuhnya Sistem Tender Online Melaka (STOM) untuk semua urusan perolehan sebutharga yang ditawarkan.

Syarikat / Kontraktor diwajibkan mempunyai akaun di STOM dengan yuran langganan tahunan RM50.00 untuk membolehkan pembelian dokumen sebutharga yang disiarkan.

Segala maklumat lanjut berkaitan pendaftaran di STOM, boleh layari capaian seperti berikut :-

Langkah-Langkah Pendaftaran Sistem STOM:

1. Pendaftaran Vendor STOM: https://stom.melaka.gov.my/register

2. Pendaftaran Pengguna Melaka Pay: https://melakapay.melaka.gov.my/

3. Manual Pengguna STOM: https://stom.melaka.gov.my/docs
50. Adakah Lampu Jalan Kampung (LJK) di bawah seliaan Pejabat Daerah dan Tanah Jasin (PDTJ) ?

Lampu Jalan Kampung bukan di bawah seliaan PDTJ. Walau bagaimanapun, aduan/permohonan boleh dihantar ke PDTJ untuk dipanjangkan kepada Kementerian Kemajuan Desa dan Wilayah (KKDW) untuk tindakan selanjutnya.

51. Bagaimanakah kontraktor kelas G1 ingin membuat pendaftaran syarikat bagi kerja – kerja yang ditawarkan di Pejabat Daerah dan Tanah Jasin?

Pihak kontraktor boleh menghantar profil syarikat untuk didaftarkan kepada Unit Pembangunan Fizikal, Pejabat Daerah dan Tanah Jasin.

52. Bagaimanakah cara membuat aduan berkaitan kerosakan dan penyelenggaraan Jalan Kampung / Longkang di Daerah Jasin?

Sebarang aduan dan saluran pertanyaan berkaitan kerosakan dan penyelenggaraan Jalan Negeri, Jalan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), Jalan Kampung dan Jalan Pertanian di Negeri Melaka/ Daerah Jasin boleh disalurkan di talian berikut:-

CMIINFRA

Konsesi Penyelenggaraan Rutin Secara Bersepadu di bawah Peruntukan MARRIS bagi Negeri Melaka oleh Perbadanan Ketua Menteri Melaka

Whatsapp : 017-3181231

Emel : [email protected]

Talian Hotline Cmiinfra : 1800-88-8842

atau

Layari Sistem Pengurusan Aduan Awam Kerajaan Negeri Melaka

di pautan https://melaka.spab.gov.my

53. Apakah bentuk infrastruktur awam yang diselenggara oleh Pejabat Daerah dan Tanah Jasin?

PDTJ bertanggungjawab menyelenggara infrastruktur awam dalam kawasan kampung termasuk jalan, longkang, pembentung, balairaya dan bangunan JAPERUN.

Pembangunan Masyarakat
54. Apakah Pejabat Daerah dan Tanah Jasin ada memberikan sumbangan sekiranya berlaku bencana alam seperti banjir, ribut dan kebakaran?

Ya, ada

Pemohon/mangsa boleh memajukan permohonan dengan mengisi Borang Sumbangan Bencana di JAPERUN berdekatan.

Untuk bantuan banjir, pemohon/mangsa memperoleh bantuan sebnayak RM300.00 untuk seisi rumah. Manakala untuk ribut dan kebakaran, sumbangan bencana adalah tertakluk kepada penilaian teknikal yang dibuat oleh TA (Penolong Jurutera Kanan) Unit Pembangunan Fizikal dan kelulusan Pegawai Daerah.

55. Bagaimanakah cara saya untuk memohon eKasih

Tuan/Puan yang ingin mendaftar boleh merujuk kepada Pejabat Daerah yang berhampiran atau Pejabat Pembangunan Negeri (PPN). Semakan status Pendaftaran eKasih boleh dibuat secara online melalui pautan berikut:

https://ekasih.icu.gov.my/ekasih/Semakan/CarianAwam/Pages/default.aspx

56. Saya telah mendaftar dalam sistem E-Kasih. Layakkah saya menerima bantuan setelah mendaftar?

eKasih merupakan sistem pangkalan data bersepadu isi rumah miskin yang diwujudkan di peringkat nasional bagi membantu merancang, melaksana dan memantau program kemiskinan. Sistem ini juga dijadikan rujukan oleh Kementerian/Agensi yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam program pembasmian kemiskinan.

Pemohon yang tersenarai dalam kategori miskin/ miskin tegar boleh dipertimbangkan untuk menerima bantuan yang bersesuaian dari agensi2 yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam program pembasmian kemiskinan.

57. Apakah jenis bantuan yang diberikan oleh pejabat daerah kepada rakyat yang kurang berkemampuan dalam memiliki rumah selesa?
Bantuan diberikan adalah di bawah Program Perumahan Rakyat Sejahtera (PPRS) iaitu melibatkan bina baru dan baik pulih rumah yang diluluskan oleh Kementerian Kemajuan Desa dan Wilayah (KKDW) setelah disokong dalam Mesyuarat Jawatankuasa Pembasmian Kemiskinan Daerah. Bagi permohonan bina baru adalah RM79,000 manakala baikpulih adalah RM 20,000 bagi sebuah rumah.
58. Bagaimana klasifikasi miskin dan miskin tegar ditentukan?
Klasifikasi miskin dan miskin tegar adalah berpandukan kepada pendapatan perkapita isi keluarga iaitu miskin (RM728) dan miskin tegar (RM 326)
59. Sekiranya berlaku bencana, pihak mana dalam Daerah Jasin yang perlu dihubungi?
Pusat Kawalan Operasi Daerah Jasin (PKOD) dibuka 24 jam dan boleh dihubungi di talian 06-5294619 atau 06-5294617 atau 06-5294611
Pejabat Pengarah
Tanah dan Galian
Melaka
Kerajaan
Malaysia
Kerajaan Negeri
Melaka
Jabatan
Perkhidmatan
Awam
HRMIS
Institut Tanah
dan Ukur
Negara
Jabatan Ketua
Pengarah Tanah
dan Galian
# MYHRMIS MOBILE # # # # # # # # # # # #
#
Penawaran Unit Kediaman Mengikut Jenis Di Melaka # #
#
# # # # # Freedom of Information

Privacy Policy

Tanya Tok Kado
Tanya Tok Kado
Kadang-kadang jawapan Tok Kado mungkin tidak tepat.
Sentiasa semak fakta.