Soalan Lazim
Umum
Pejabat Daerah dan Tanah Jasin beroperasi bermula jam 8.00 pagi hingga jam 4.30 petang.
Jabatan ini bertanggungjawab sebagai pentadbir dan perancang kepada Pembangunan Daerah secara menyeluruh dan bertindak selaku agensi pemungut hasil/cukai Kerajaan Negeri.
Aduan awam boleh diajukan terus melalu pautan ini https://melaka.spab.gov.my/eApps/sdmscasepool/SdmsCasePool/add.do
Maklumbalas boleh dilihat melalui laman Web PDTJ di Menu Hubungi Kami > Maklum Balas atau fax kepada PDTJ ke 06-5293396 atau email kepada kami di alamat email: [email protected] dan melalui media sosial iaitu facebook jabatan (https://www.facebook.com/PDTJasin)
Manakala aduan pula boleh dilayari di Portal SISPAA (Sistem Pengurusan Aduan)
Anda boleh menghubungi talian:
Tel: 06-333 3333
Faks: 06-5293396
Emel: [email protected]
Facebook: https:///www.facebook.com/PDTJasin
Pengurusan Tanah
- Borang 14A yang ditulis dengan menggunakan pen dakwat basah hitam sahaja.
- Geran Asal
- Salinan Kad Pengenalan
- Salinan Surat Beranak penerima bagi tanah MCL atau tanah untuk orang melayu
Pecah Sempadan - Tanah yang dipegang dibawah hakmilik tetap atau sementara sambungan dari hakmilik tetap di pecah kepada 2 atau lebih bahagian supaya tiap-tiap satunya dipegang di bawah hakmilik yang berasingan oleh tuanpunya yang sama atau tuan-tuan punya bersama yang sama.
Pecah Bahagian - Tanah yang dipegang di bawah hakmilik tetap atau di bawah hakmilik sementara sambungan dari hakmilik tetap yang dipegang oleh 2 orang atau lebih sebagai tuan punya bersama adalah dipecahbahagiankan supaya tertakluk pada tiap-tiap seorang daripada mereka itu di bawah satu hakmilik yang berasingan.
a) Tanah Kerajaan
b) Tanah lombong yang tidak lagi digunakan bagi maksud perlombongan
c) Tanah rizab yang tidak digunakan bagi maksud ianya dirizabkan
Peruntukan-peruntukan yang berkaitan ialah Seksyen 65 / 69 KTN
Perubahan boleh dibuat pada borang suratcara dengan syarat semua perubahan perlu ditandatangan ringkas oleh pihak yang membuat penyaksian pada borang suratcara tersebut.
Pemohon perlu membawa dokumen-dokumen seperti berikut:
1. Borang pindahmilik Tanah 14A yang telah dibayar Cukai Setem.
2. Hakmilik asal yang berkenaan.
3. Resit Cukai Tanah tahun semasa.
4. Salinan Surat Beranak Penerima bagi Tanah MCL
5. Salinan Kad Pengenalan Penerima dan pemberi
6. Surat Kebenaran daripada Pihak Berkuasa Negeri sekiranya hakmilik mempunyai sekatan
Tuan Tanah hendaklah memenuhkan borang seperti berikut:
(i) Borang 12A (Menyerahkan Semua Bahagian Tanah)
(ii) Borang 12B (Menyerahkan Sebahagian Tanah)
Permohonan Kaveat Persendirian hendaklah dibuat dengan menggunakan Borang 19B dan diisi dengan lengkap dan diakusaksi dan menyatakan ciri-ciri tuntutan samada kaveat yang hendak dimasukkan itu mengikut tanah atau kepentingan Seksyen 323 (2). Bayaran sebagaimana yang ditetapkan dan surat Akuan Sumpah hendaklah disertakan bersama.
Pihak yang berkepentingan perlulah:
- Mengambil borang permohonan hakmilk hilang di pejabat tanah.
- Surat Akuan Sumpah mengenai kehilangan hakmilik berkenaan (dibuat oleh tuanpunya tanah atau mana-mana orang atau badan yang menuntut melalui tuan punya tanah). Di dalam Surat Akuan Sumpah perlulah disebut butir-butir hakmilik tanah yang hilang iaitu mukim, jenis dan nombor hakmilik serta nombor Lot/PT.
Pemohon hendaklah mengemukakan dokumen yang diperlukan berdasarkan checklist yang disediakan berserta bayaran RM240.00 bagi hakmilik kekal dan RM40.00 bagi hakmilik sementara.
Semua suratcara yang dilaksanakan oleh orang perseorangan hendaklah diakusaksikan (attested) oleh pegawai-pegawai yang tercatit di dalam Jadual Ke 5, KTN dan bagi kes syarikat dan perbadanan, sebagaimana yang diperuntukan di dalam undang-undang masing-masing.
Semua suratcara yang telah disempurnakan hendaklah disetemkan secukupnya mengikut Akta Setem 1949 dan diserahkan ke Pejabat Tanah yang berkenaan untuk didaftarkan. Selain daripada itu, dokumen-dokumen iringan perlu disertakan dan bayaran-bayaran 'fees' yang ditetapkan perlu dijelaskan.
Hasil
Cukai Tanah mengikut Seksyen 5 Kanun Tanah Negara 1965 ditakrifkan sebagai:
i) Apa-apa jumlah wang tahunan yang kena dibayar kepada Pihak Berkuasa Negeri sebagai Cukai Sewa.
ii) Apa-apa pembayaran tahunan lain terhutang kepada Pihak Berkuasa Negeri yang menurut mana-mana undang-undang bertulis, hendaklah dipungut seolah-olah ia adalah cukai sewa atau hasil tanah.
Cukai tanah boleh dibayar di semua kaunter Pejabat Daerah dan Tanah di Negeri Melaka dan Pejabat Tanah dan Galian Melaka serta secara atas talian melalui aplikasi JOMPAY dan MelakaPay
Seksyen 98 (2) Kanun Tanah Negara
Apabila cukai tanah menjadi tunggakan, Pentadbir Tanah Daerah akan mengeluarkan borang 6A kepada tuanpunya tanah dan orang/badan yang ada kepentingan di atas tanah itu.
Seksyen 97 (2) Kanun Tanah Negara
Bayaran yang dituntut dalam borang 6A hendaklah dijelaskan sepenuhnya dalam tempoh 3 bulan. Bayaran ini termasuk bayaran notis mengikut sama ada bagi tiap-tiap lot atau tiap-tiap notis sepertimana yang ditetapkan dalam kaedah-kaedah negeri.
Seksyen 100 Kanun Tanah Negara
Jika selepas tamat tempoh 3 bulan bayaran yang dituntut tidak juga dijelaskan, Pentadbir Tanah Daerah hendaklah membuat satu perintah bagi mengistiharkan tanah itu dilucuthak dan menjadi milik Pihak Berkuasa Negeri.
Seksyen 130 (1) Kanun Tanah Negara
Pengistiharan Perlucuthakan dibuat dengan mewartakan borang 8A di dalam warta Kerajaan Negeri. Perlucuthakan tanah berkuatkuasa daripada tarikh tersiarnya borang Notis 8A.
Pembangunan Fizikal
Lampu Jalan Kampung adalah di bawah bidang kuasa dan peruntukan Kementerian Kemajuan Desa dan Wilayah (KKDW). Walaubagaimanapun, permohonan secara bersurat boleh dihantar ke Pejabat Daerah dan Tanah Jasin untuk diselaraskan dan dipanjangkan ke KKDW.
Pejabat Daerah dan Tanah Jasin menggunakan sepenuhnya Sistem Tender Online Melaka (STOM) untuk semua urusan perolehan sebutharga yang ditawarkan.
Syarikat / Kontraktor diwajibkan mempunyai akaun di STOM dengan yuran langganan tahunan RM50.00 untuk membolehkan pembelian dokumen sebutharga yang disiarkan.
Segala maklumat lanjut berkaitan pendaftaran di STOM, boleh layari capaian seperti berikut :-
Langkah-Langkah Pendaftaran Sistem STOM:
1. Pendaftaran Vendor STOM: https://stom.melaka.gov.my/register
2. Pendaftaran Pengguna Melaka Pay: https://melakapay.melaka.gov.my/
3. Manual Pengguna STOM: https://stom.melaka.gov.my/docsLampu Jalan Kampung bukan di bawah seliaan PDTJ. Walau bagaimanapun, aduan/permohonan boleh dihantar ke PDTJ untuk dipanjangkan kepada Kementerian Kemajuan Desa dan Wilayah (KKDW) untuk tindakan selanjutnya.
Pihak kontraktor boleh menghantar profil syarikat untuk didaftarkan kepada Unit Pembangunan Fizikal, Pejabat Daerah dan Tanah Jasin.
Sebarang aduan dan saluran pertanyaan berkaitan kerosakan dan penyelenggaraan Jalan Negeri, Jalan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), Jalan Kampung dan Jalan Pertanian di Negeri Melaka/ Daerah Jasin boleh disalurkan di talian berikut:-
CMIINFRA
Konsesi Penyelenggaraan Rutin Secara Bersepadu di bawah Peruntukan MARRIS bagi Negeri Melaka oleh Perbadanan Ketua Menteri Melaka
Whatsapp : 017-3181231
Emel : [email protected]
Talian Hotline Cmiinfra : 1800-88-8842
atau
Layari Sistem Pengurusan Aduan Awam Kerajaan Negeri Melaka
di pautan https://melaka.spab.gov.my
PDTJ bertanggungjawab menyelenggara infrastruktur awam dalam kawasan kampung termasuk jalan, longkang, pembentung, balairaya dan bangunan JAPERUN.
Pembangunan Masyarakat
Ya, ada
Pemohon/mangsa boleh memajukan permohonan dengan mengisi Borang Sumbangan Bencana di JAPERUN berdekatan.
Untuk bantuan banjir, pemohon/mangsa memperoleh bantuan sebnayak RM300.00 untuk seisi rumah. Manakala untuk ribut dan kebakaran, sumbangan bencana adalah tertakluk kepada penilaian teknikal yang dibuat oleh TA (Penolong Jurutera Kanan) Unit Pembangunan Fizikal dan kelulusan Pegawai Daerah.
Tuan/Puan yang ingin mendaftar boleh merujuk kepada Pejabat Daerah yang berhampiran atau Pejabat Pembangunan Negeri (PPN). Semakan status Pendaftaran eKasih boleh dibuat secara online melalui pautan berikut:
https://ekasih.icu.gov.my/ekasih/Semakan/CarianAwam/Pages/default.aspx
eKasih merupakan sistem pangkalan data bersepadu isi rumah miskin yang diwujudkan di peringkat nasional bagi membantu merancang, melaksana dan memantau program kemiskinan. Sistem ini juga dijadikan rujukan oleh Kementerian/Agensi yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam program pembasmian kemiskinan.
Pemohon yang tersenarai dalam kategori miskin/ miskin tegar boleh dipertimbangkan untuk menerima bantuan yang bersesuaian dari agensi2 yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam program pembasmian kemiskinan.